fredag 9 april 2010

Dulce de leche

Så vad var det nu på den mystiska bilden
Det var en konservburk inlindad i folie, så här såg det ut efter att burken öppnats.

burken innehöll nämligen kondenserad mjölk som fick sjuda i tre timmar i en kastrull. Den ska vara helt täckt med vatten hela tiden så ha ett lock på kastrullen. Jag lindade in den i lite folie för att det inte skulle låta när den slår mot botten av kastrullen, det kan vara lite jobbigt att lyssna på i tre timmar. Efter tre timmar, ta upp burken försiktigt och låt den svalna helt. (Det tar ett tag)


 Men det är värt väntan för sen blir det sån här fantastiskt god kolasås. Dulce de leche. Den är väldigt söt och påminner faktiskt om Ohoj Kolasås, fast godare. Jag hällde upp den i den plastflaska. Nästa gång ska jag prova att koka i 2 1/2 timmar, då kanske den blir lite lösare. Passar nog bättre om man vill kunna ringla den på glass utan att ta i allt man orkar när man klämmer på flaskan. Såsen ska enligt flera källor hålla minst tre månader i kylen.


Den var otroligt god på glass!
Det tyckte Elliot med :)


4 kommentarer:

IFK Fjärås P-01 sa...

Halloj
Jag kokar min ca 15-30 min blir inte lika mörk men helt ok som kolasås måste ju testa att koka den i 3h nu ....Puh!!LÅng väntan men den som väntar på nått gott.... Anna

Eva sa...

Ja den blev helt fantastiskt god. Läste på amerikanska bloggar att de brukar koka den i ÅTTA timmar, undra hur den blir då?

Tova sa...

Mums! Såg otroligt gott ut. Och vad är köpt glass-sås mot hemgjord? :)

(Roligt att din son också heter Elliot förresten! :D)

sana sa...

Yum...det se så himlar gott ut!!

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails