måndag 8 februari 2010

Saftig Banankaka med choklad

En klassisk banankaka är alltid gott, i denna kaka slängde jag även i lite hackad choklad och valnötter för att få den extra saftig och god. Jag kan tänkta mig att även vit choklad hade varit gott och om man vill kan man byta vaniljsockret mot kanel och ingefära.

Servera gärna med en klick lättvispad grädde eller en kula glass.

Ugn: 175 grader

75 g smör
2 mogna bananer
2 1/2 dl socker
2 msk mjölk
2 ägg, gulorna för sig och vitan för sig
100 g blockchoklad, hackad
2 1/2 dl vetemjöl
1/4 tsk salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
hackade valnötter om man så önskar.

Smält smöret, låt svalna

Mosa bananerna, blanda ner smör, mjölk och ägg gulor till en smet.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Blanda ner de torra ingredienserna i banansmeten.
Vispa vitorna till hårt skum och vänd ner det i smeten.
Häll i smeten i en smord och bröad (jag använde kokos vilket blev extra mumsigt) form med löstagbar kant.
Grädda i mitten av ugnen 30 till 40 min. Den ska vara knappt färdig i mitten för då blir den extra saftig och smaskig ;)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails