fredag 26 februari 2010

Knappkakor


Det finns nog inget som känns bättre för själen än att baka. Nu när jag har fyllt mitt skafferi med en hel del roliga verktyg och tillbehör så är det roligare än någonsin. Efter att ha varit sjuk i omgångar hela vintern så är jag i desperat behov att få ut min kreativitet och rastlöshet. Inget kan väl vara mer terapi-bak än småkakor.
Såg dessa knappkakor på en amerikansk blogg men även här och jag har velat prova att baka dem länge.
Jag använde ett recept ifrån Martha Steward, lite åt det hårda hållet blir de men med mycket crunch och väldigt goda. Men nästa gång blir det lite smaksättning tänkte jag, kom inte på det denna gång. Kanske citron, apelsin, kanel m.m. Men det är ordentligt med vanilj i dessa så de är goda som de är.


Martha's Cut-Out recept är väldigt enkelt att göra, dock behöver man kyla kakorna när man har kavlat dem för bästa resultat, men det passar mig bra då slipper jag hålla koll på ugnen samtidigt som jag bakar, det brukar bli ett litet stressmoment för mig. Då är det bättre att de ligger i kylen och väntar.
Verktyg som jag använde var utstickare och tyllar. Med tyllarna gjorde jag ringen i mitten och med den lilla tyllen nr4 gjorda jag knapphålen. Lite pilligt men man behöver ju inte göra så små kakor som jag gjorde.

Martha Stewards Cut-Out Cookies
(jag har halverat receptet då det blir enormt mycket annars)

230 gram smör
1,5 cups socker
1 ägg
1/2 tsk äkta vanilj
0,75 tsk salt
2,5 cups vetemjöl
pastafärger i valfri färg

Vispa smör och socker i 5 min med elvisp, vispa i ägg, salt och vanilj. Vispa i mjölet lite i taget på låg fart tills dess att degen precis går ihop.
Dela degen i 4 delar, färga om du vill. Slå in varje del i plastfolie och lägg i kylen i minst 2 timmar.
Ta fram en liten bit och kavla och ta ut kakor, låt hela tiden resten av degen ligga kvar i kylen.
Mina knappar är kavlade i både 3mm och 5mm tjocklek. Båda funkar bra men 3mm kakorna blir lite hårdare. Här finns en bra tutorial.
Kyl kakorna i minst 15 min i kylen, jag la mina på en bricka med bakpapper.
Värm ugnen till 175 grader. Grädda i mitten tills kakorna blir lite lite gyllenbruna i kanterna. ca 7-10 min.
(amerikansk mått tabell finns under rubriken Inspiration)



Knapriga och bedårande söta blev dom, passar perfekt i en fin påse som lördagsgodis till lillkillen, och mig med såklart ;)



4 kommentarer:

Hanna - Bakfnatt sa...

Dessa kakor är ju alldeles underbart söta! =)

Sarah sa...

Så fin dem er du er jo kjempeflink

jenny sa...

Gud vilka söta kakor! Knappar var en smart idé.

Anonym sa...

Fantastiskt söta små kakor! Jag tror att jag ska testa att göra dem i helgen.

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails