tisdag 16 mars 2010

Macarons

(Iphone bild, kvaliten är usel)

Bläddrade i nya tidningen BAKA och fick ett anfall av tokinspiration och tänkte att nu ska de där små franska sötsakerna bakas! Länge har de legat och gnagt i tankarna. Så jag kastade mig in i köket och oj så bra de blev. Över förväntan skulle jag vilja säga. Jag brydde mig inte om att färga å hålla på, det här var ju testomgången. Till fyllning tog jag Nutella med lite kaffe och kakao, det skulle gå fort och lätt. Okej, redan här skulle jag kanske stannat upp och tänkt efter lite. Fort och lätt är inte ord som brukar förknippas med Macarons. Första felet jag gjorde var att mixa mandeln för länge och torkade den gjorde jag inte heller, mandeln blev väldigt grynig. Sedan vispade jag äggvitorna lite för kort tid, och jag borde ha blandat runt smeten lite till innan jag spritsade. Dessutom är jag usel på att spritsa så nästa gång blir det till att rita cirklar på bakpappret...

Men trots allt detta blev de bra. Så nästa gång kan de ju bara bli bättre då, eller?

Mitt mål är definitivt inte att få till de mest perfekta Macarons, det överlämnar jag åt proffsen. Men jag skulle vilja ha dem plattare och slätare så att man kan lägga dem i en fin ask och ge bort. Mina blev för runda och puffiga för det. Men som sagt, övning ger färdighet.


...så det till slut blir så här bra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails